روانشناسی تغییرات هورمونی!

روانشناسی تغییرات هورمونی

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی هستند که در سراسر بدن حرکت می کنند و در تغییرات بدن انسان نقش دارند. با تغییرات بدنی، بر عملکرد روانی فرد نیز تأثیر می گذارد که بر رفتار، احساسات و شناخت تأثیر می گذارد. هورمون ها از طریق تعامل بین هیپوتالاموس (بخشی از سیستم عصبی مرکزی) و غده هیپوفیز (در سیستم غدد درون ریز) کنترل می شوند.

اگر سطح هورمونی نامتعادل شود، تأثیر قابل توجهی بر روانشناسی دیده شده است. این تغییرات هورمونی می تواند در مراحل مختلف زندگی مانند بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی رخ دهد و این تغییرات هورمونی زمانی دیده می شود که فرد دچار استرس، بیماری و اضطراب می شود. چندین هورمون مانند سروتونین، دوپامین، کورتیزول، اکسی توسین، ملاتونین و بسیاری دیگر بر روانشناسی و درک تأثیرات آنها بر ذهن تأثیر می گذارد.

برخی از هورمون ها و عملکرد آنها عبارتند از:

سروتونین: این هورمون «احساس خوب» نامیده می شود و نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و ثبات عاطفی دارد. اگر شخصی دارای سروتونین کم باشد، ممکن است شرایطی مانند افسردگی ، اضطراب و استرس داشته باشد. داروی مناسب می تواند سطح هورمونی سروتونین را متعادل کند.

دوپامین: دوپامین همچنین یک هورمون “احساس خوب” است، این هورمون در بسیاری از عملکردهای مهم بدن از جمله حافظه، حرکت، لذت، پاداش و غیره نقش دارد. اگر فردی که سطح دوپامین غیرطبیعی دارد، ممکن است شرایطی مانند روان‌گسیختگی. در احساس لذت و تقویت برخی رفتارها نقش دارد.

کورتیزول: این یک هورمون استرس است که بدن را برای واکنش در برابر هر چیزی آماده می کند. اگر فردی دارای هورمون کورتیزول بالا باشد، اغلب دچار استرس مزمن می شود که می تواند منجر به اضطراب، افسردگی، بی ثباتی عاطفی و اختلال شناختی شود.

اکسی توسین: این هورمون «هورمون عشق» یا «هورمون پیوند» نامیده می‌شود و نقش مهمی در ایجاد پیوند در محیط‌های اجتماعی و ایجاد اعتماد دارد.

ملاتونین: هورمونی است که توسط مغز در پاسخ به تاریکی تولید می شود. قرار گرفتن در معرض نور در شب می تواند تولید ملاتونین را متوقف کند. تنظیم می کند چرخه خواب و بیداری و نوسانات این هورمون می تواند منجر به اختلال خواب و اختلال خلق شود.

به غیر از این هورمون های دیگری مانند تستوسترون، استروژن، استراگون و آدرنالین وجود دارند که انواع مختلفی از اثرات روانی را در فرد ایجاد می کنند.

حال این سوال پیش می‌آید که این هورمون‌ها چگونه بر روان‌شناسی فرد تأثیر می‌گذارند.

هورمون ها می توانند:

بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارند: هورمون هایی مانند سروتونین و دوپامین بر خلق و خوی ما تأثیر می گذارند و نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند. کمبود این هورمون ها روی فرد تأثیر منفی می گذارد. آنها شروع به احساس افسردگی، اضطراب و استرس ذهنی می کنند.

رفتار ما را تغییر می دهد: هورمون هایی مانند تستوسترون و استروژن می توانند بر رفتار جنسی، پرخاشگری و رفتارهای پرخطر یک فرد تأثیر بگذارند. اگر عدم تعادل این هورمون ها پیدا شود، تغییر رفتار در فرد مشاهده می شود.

بر حس خوب بودن تأثیر می گذارد: هورمون ها همچنین به فرد کمک می کنند تا پیوندهای اجتماعی ایجاد کند. هورمون هایی مانند اکسی توسین و پرولاکتین نقش مهمی در ایجاد پیوند و روابط اجتماعی دارند. اگر هورمون‌هایی مانند اکسی‌توسین و پرولاکتین در فرد کم باشد، احتمالاً در پیوند و ایجاد وابستگی‌های اجتماعی مشکل دارد. هنگامی که سطح این هورمون بالا باشد، فرد می تواند ارتباطات و پیوندهای بیشتری برقرار کند و همچنین احساس سلامت روانی بیشتری داشته باشد.

بر عملکرد شناختی ما تأثیر می گذارد: هورمون ها نیز نقش مهمی در تأثیرگذاری بر عملکرد شناختی فرد دارند. هورمون هایی مانند کورتیزول و تیروئید می توانند بر عملکرد حافظه و تمرکز تأثیر بگذارند و فرد را از تصمیم گیری باز دارند. اگر عدم تعادل این هورمون پیدا شود، ممکن است فرد در تصمیم گیری های زندگی و قضاوت در مورد هر چیزی دچار مشکل شود.

مدیریت عدم تعادل هورمونی دشوار است، اما می توان با موارد زیر تلاش کرد:

ورزش منظم: ورزش منظم متابولیسم شما را بهبود می بخشد، اضطراب و استرس را کاهش می دهد و بهزیستی شما را افزایش می دهد. ورزش منظم همچنین برای سلامت جسمانی مفید است و همچنین به ما امکان می دهد وابستگی های اجتماعی ایجاد کنیم و به طور کلی ما را بهبود می بخشد.

رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی متعادل و سالم برای حفظ تعادل هورمونی مفید است. مصرف مقدار مناسبی از مواد مغذی، ویتامین ها و فیبرها به تنظیم سطح قند خون و حمایت از سلامت کلی فرد کمک می کند.

خواب کافی: به طور گسترده گفته می شود که یک انسان عادی به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارد. خواب مناسب بسیار مهم است زیرا برای سلامت روان و جسم ضروری است.

تکنیک های آرامش: یوگا، مدیتیشن و تمرکز حواس را می توان برای آرامش تمرین کرد. استرس را کاهش می دهد و خلق و خو را بهبود می بخشد.

دارو: جستجوی کمک حرفه ای راه بدی برای کمک به خودتان نیست. اگر با تاثیرات روانی تغییرات هورمونی دست و پنجه نرم می کنید، می توانید از داروهای مناسب برای متعادل کردن سطوح هورمونی استفاده کنید.

درک نقش این هورمون ها و تأثیر آنها بر روانشناسی یک مطالعه پیچیده است. مهم است که توجه داشته باشید که تنظیم هورمونی بسیار فردی است و اثرات روانی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید