نکاتی برای تغذیه سالم کودکان

تغذیه سالم از جوانی شروع می شود! سعی کنید این عادات را با کودکان بسازید

همه ما می دانیم که تغذیه سالم مهم است، اما بیایید صادق باشیم – ترغیب کودکان به خوردن غذاهای مغذی گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد! گاهی اوقات اگر فرزندتان میوه‌ها و سبزیجات را کنار بزند، والدین احساس ناامیدی یا گناه می‌کنند، اما به اصطلاح « سریع خوردن» بخشی مورد انتظار از دوران کودکی است.

بنابراین اگر کودک شما موز و کلم بروکلی را کنار می‌زند، آیا هنوز راه‌هایی برای ایجاد عادات غذایی سالم وجود دارد؟ بله! و انجام این کار می تواند به کودکان کمک کند در آینده تصمیمات غذایی هوشمندانه تری بگیرند!

در اینجا چند راه برای شروع ایجاد عادات غذایی سالم برای فرزندانتان آورده شده است.

هر چه زودتر کودک خود را با غذاهای مغذی آشنا کنید

هیچ یک از ما نمی توانیم آنچه را که در دوران کودکی می خوردیم به خاطر بیاوریم، اما معرفی غذاهای غنی از مواد مغذی از سنین پایین می تواند به ایجاد عادات غذایی سالم کمک کند.

وعده های غذایی “متعادل” را هدف قرار دهید

به کودکان یک وعده غذایی متعادل ارائه دهید تا پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، چربی سالم و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازشان را دریافت کنند. چند نکته برای ایجاد یک وعده غذایی “متعادل”:

  • بشقاب “رنگارنگ” آماده کنید این به معنای میوه و/یا سبزی است.
  • سعی کنید از غلات کامل و پروتئین های سالم استفاده کنید. غلات کامل شامل برنج قهوه ای، کینوآ، نان گندم کامل و ماکارونی غلات کامل است. پروتئین های سالم شامل لوبیا، آجیل، دانه ها، ماهی، تخم مرغ و مرغ است.

به یاد داشته باشید که فقط غذاهای مناسب سن کودک را در نظر بگیرید. با بررسی چک لیست تغذیه ما درباره غذاهای مناسب سن بیشتر بدانید.

سعی کنید غذاهای مغذی را کم کم مصرف کنید.

اگر چند عدد توت را در کنار ناگت مرغ آنها اضافه کنید، یا مقداری نخود فرنگی را با ماکارونی و پنیر آنها مخلوط کنید، آنها به این غذاها به عنوان بخشی از غذا فکر می کنند! حتی اگر شما کوچولو مقداری از غذاهای ارائه شده را فوراً نمی‌خورید، هر چند روز یک بار این غذاها را در بشقاب خود قرار دهید. ممکن است مشاهده کنید که کودک شما با لمس کردن، بو کردن یا حتی له کردن آنها با انگشتان خود با این غذاهای جدید احساس راحتی بیشتری می کند. همه اینها فرصت های خوبی برای افزایش انواع غذاهایی است که می خورند.

کودکان را به خوردن غذاهای مغذی تشویق کنید، اما از غذاهایی که ممکن است به اندازه کافی مغذی نباشند شرمنده نباشید.

قرار نیست هر چیزی که می خوریم پر از مواد مغذی باشد – و این مشکلی ندارد! مهم است که کودکان از لذت بردن از همه غذاها خجالت نکشند. سعی کنید از زبانی که هنگام صحبت در مورد غذاها استفاده می شود آگاه باشید. ما می خواهیم از برچسب زدن مواد غذایی به عنوان “خوب” یا “بد” خودداری کنیم. در عوض، سعی کنید در مورد ویژگی های غذا صحبت کنید، مانند “به صدای بلند هویج من گوش کن”.

به عنوان یک خانواده با هم غذا بخورید.

فواید بسیار زیادی برای وعده های غذایی خانوادگی وجود دارد ! اگر بچه‌ها ببینند که خانواده‌شان خوب غذا می‌خورند، عادات سالم را تقویت می‌کند. سعی کنید فضایی آرام و مفرح ایجاد کنید، بنابراین خانواده منتظر وعده های غذایی هستند.

غذاها را با نوشیدنی های سالم سرو کنید.

نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که قند کمی دارند. آب باید با هر وعده غذایی همراه باشد تا کودکان هیدراته بمانند. شیر همیشه منبع عالی ویتامین D و کلسیم است.

به کودکان اجازه دهید تصمیم بگیرند که چه زمانی «سیر» هستند.

همه ما احساس گرسنگی را می دانیم که هر چه در دستمان باشد می خوریم – و معمولاً مقدار زیادی از آن! خوردن در زمان نسبتاً یکسان هر روز به مدیریت احساس گرسنگی و تصمیم گیری هوشمندانه در مورد آنچه بخورید کمک می کند. سعی کنید یک میان وعده معمولی در روز نیز داشته باشید (معمولاً در اواسط بعد از ظهر). از اجازه دادن به کودکتان در طول روز برای خوردن تنقلات خودداری کنید، زیرا ممکن است بر توانایی او در احساس گرسنگی و خوردن مقدار مناسب غذا در زمان غذا تاثیر بگذارد

به کودکان در مورد تغذیه آموزش دهید.

هرچه بیشتر بدانند، بیشتر می خواهند انتخاب های سالمی داشته باشند! آنها را با خود به خواربارفروشی یا بازار روز ببرید تا بتوانند انواع غذاها را در آنجا ببینند. به آنها کمک کنید تفاوت بین غلات، پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات را بیاموزند. از آنها بخواهید در آشپزی و تهیه غذا در آشپزخانه کمک کنند. پرورش یک باغ با کودک شما همچنین می تواند به او در مورد غذاهای سالم و مغذی بیاموزد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید