چگونه به فرزند خود بیاموزیم که یک “هم تیمی” خوب باشد.

اگر شما یا فرزندتان تا به حال ورزش های گروهی انجام داده اید، میدانید که چقدر برای یادگیری و پیشرفت مفید هستند. عضویت در یک تیم به شما مسئولیت پذیری، اخلاق ورزشی خوب و همکاری برای یک هدف مشترک را می آموزد.

با این حال، هم تیمی خوب بودن همیشه به طور طبیعی به وجود نمی آید. پرورش رفتار خوب هم تیمی در زمانی که فرزندتان ورزش را آغاز می کند، مهم است، زیرا این ویژگی ها فراتر از بازی است و در بسیاری از جنبه های زندگی آنها اعمال می شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه آموزش هم تیمی بودن به فرزندتان، ادامه مطلب را بخوانید.

مزایای ورزش تیمی

به گفته امی مورین، روان درمانگر و نویسنده بین المللی، ورزش‌های گروهی فواید رشدی فراوانی برای بچه‌ها دارد. اینها شامل آموزش مهارت های حرکتی مانند هماهنگی دست و چشم یا لگد زدن به توپ، مهارت های اجتماعی از طریق تعامل با همسالان و مهارت های ارتباطی لازم برای تمرین کار گروهی است.

علاوه بر مزایای رشد، انجام ورزش های سازمان یافته همچنین به بچه ها می آموزد که چگونه رهبران و پیروان خوبی باشند، به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه با برد و باخت کنار بیایند، و به آنها در مورد کار سخت، فداکاری و پشتکار می آموزند.

ورزش های گروهی به بچه ها درس های مهمی از زندگی می آموزد، مانند نحوه برخورد با موقعیت ها و نتایجی که ایده آل نیستند.

کودکی که ورزش را دوست دارد ساعت ها به تمرین و تکمیل تکنیک خود می پردازد تا با هر بازی بهتر شود. این سطح از فداکاری و اخلاق کاری یک درس زندگی عالی است که به کودکان کمک می کند تا برای چالش هایی که ممکن است در بزرگسالی با آنها مواجه شوند آماده شوند.

چه چیزی یک هم تیمی خوب را می سازد؟

هم تیمی خوب بودن به معنای داشتن روحیه ورزشی خوب است. این به معنای حمایت از هم تیمی‌ها در زمانی که خوب بازی می‌کنند، نیست. تشویق همتایان خود پس از به ثمر رساندن گل آسان است. چالش نشان دادن حمایت زمانی است که هم تیمی شما ضربه ای را از دست میدهد.

وقتی همه چیز در یک بازی خوب پیش نمی‌رود، نگرش و زبان بدن بازیکن روی سایر هم تیمی‌ها تأثیر می‌گذارد. نحوه برخورد بازیکن با شکست و نیز بر نحوه نگاه مربی به آنها تأثیر می گذارد.داشتن نگرش مثبت، احترام به هم تیمی‌ها و مربی، و همچنین فروتنی، همه ویژگی‌هایی هستند که یک هم تیمی خوب را می‌سازند.

چگونه رفتار خوب هم تیمی را در فرزندان خود تقویت کنیم

اگرچه روحیه ورزشی خوب در زمین و از طریق تعاملات تیمی آموخته می شود، والدین نیز می توانند در ترویج رفتار خوب هم تیمی نقش داشته باشند.

ستایش کردن

یکی از راه‌های تشویق رفتار خوب هم‌تیمی، نحوه تعریف و تمجید والدین است. والدین باید بچه‌هایشان را به خاطر ورزش خوب و تشویق هم تیمی‌هایشان تحسین کنند، برخلاف تعداد امتیازهایی که در بازی به دست آورده‌اند

پرسیدن سوالاتی مانند “امروز زمانی است که واقعاً نشان دادی هم تیمی خوبی هستی؟” و “بهترین هم تیمی در تیم شما کیست و چرا؟” جرقه مکالماتی است که بچه ها را به این فکر می اندازد که چرا هم تیمی خوب بودن مهم است و چگونه خودشان این کار را انجام دهند.

والدین باید به جای اینکه سعی کنند کودک خود را مربیگری کنند و به او بگویند چگونه بازی کند، روی تلاش برای القای نگرش مثبت در فرزندان خود تمرکز کنند. “شما نمی توانید نتیجه بازی را کنترل کنید، اما می توانید نگرش و نحوه واکنش خود را کنترل کنید. اگر انرژی مثبت را به هر بازی وارد کنید، همیشه برتر خواهید بود.”

الگوسازی رفتار خوب هم تیمی

گاهی اوقات بهترین راه برای تشویق فرزندانتان به انجام کاری این است که به آنها نشان دهید. والدین می توانند رفتار خوب هم تیمی خود را در طول زمان بازی الگوبرداری کنند. خواه انجام یک بازی مونوپولی باشد یا یک بازی دوستانه بسکتبال خانوادگی، الگوبرداری از دیدگاه مثبت، حمایت و احترام برای همه، و لطف همراه با باخت یا برد، می‌توانید به بچه‌ها نشان دهید که چگونه یک هم تیمی خوب را در زمان واقعی تجسم کنند.

تماشای بازی های ورزشی

راه دیگری که می توانید به کودک خود بیاموزید همبازی خوبی باشد، تماشای بازی های ورزشی با هم است. دفعه بعد که تیم ورزشی مورد علاقه شما در حال بازی کردن است، با فرزند خود هماهنگ شوید و به نمونه های خاصی از اخلاق خوب ورزشی اشاره کنید.

شاید بازیکنان بعد از زدن یک گل مهم به همدیگر امتیازهای بالایی می دهند. یا شاید یکی از بازیکنان بازوی خود را دور دیگری می‌اندازد که نمایش برنده بازی را از دست داده است تا از آنها دلجویی کند. دیدن این ویژگی های خوب هم تیمی در یک بازی واقعی می تواند در پرورش این ویژگی ها در بچه ها بسیار مفید باشد.

ورزش های گروهی مزایای رشدی و اجتماعی زیادی برای بچه ها دارد، اما عضویت در یک تیم همیشه آسان نیست. مهم است که رفتار خوب هم تیمی را در فرزندان خود تقویت کنید تا بتوانند موفق شوند و شروع به ایجاد روابط کنند. شما می توانید به طرق مختلف به کودک خود بیاموزید که یک هم تیمی خوب باشد، از جمله الگوبرداری از هم تیمی خوب بودن، تعریف و تمجید کردن و تماشای بازی های ورزشی با هم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید