چگونه پتانسیل فرزند خود را بشناسیم و آن را توسعه دهیم

چگونه پتانسیل فرزند خود را بشناسیم و آن را توسعه دهیم

هر پدر و مادری دوست دارد فرزندانش موفق باشند. آنها می خواهند که شروع خوبی داشته باشند و شانس بیشتری برای موفقیت در زندگی بزرگسالی خود داشته باشند. به همین دلیل است که بسیاری از والدین هر کاری که می توانند انجام می دهند تا فرزندان خود را راهنمایی کنند تا به حداکثر پتانسیل خود دست یابند.

پتانسیل چیست؟

پتانسیل توانایی یک فرد برای نشان دادن ظرفیتی است که می تواند به دست آورد. مانند دانه ای است که باید با دقت و توجه پرورش داده شود تا زمانی که به چیزی خارق العاده تبدیل شود. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که فرزندتان هنر را دوست دارد، به این معنی است که ممکن است وقتی بزرگ شد، پتانسیل هنرمند شدن را داشته باشد.

بدون توسعه مناسب و تلاش برای پرورش، پتانسیل خاموش باقی می ماند. کودکان ممکن است ناامید شوند، به خصوص اگر والدین آنها را وادار کنند تا مسیری را دنبال کنند که به آن علاقه ای ندارند. فرزندان شما با نشان دادن اینکه به اشتیاق آنها اهمیت می دهید، در دنبال کردن چیزی که دوست دارند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند. در اینجا چهار نکته برای شکوفا کردن پتانسیل فرزندتان وجود دارد:

سرمایه گذاری در آموزش صحیح

آموزش در دوران کودکی تأثیر مستقیمی بر رشد کودک شما دارد. این به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس و عزت نفس خود را ایجاد کنند، که هر دو برای موفقیت ضروری هستند. بسیاری از والدین مدارس سنتی را انتخاب می کنند تا فرزندان خود را برای امتحانات ورودی دانشگاه آماده کنند. اما دانش‌آموزان بیشتر روی کسب نمرات بالا در دروس تمرکز می‌کنند تا توسعه پتانسیل خود. با این حال، روش های آموزشی جایگزینی وجود دارد که خلاقیت را در حین یادگیری تشویق می کند، مانند:

مدارس مونته سوری از یک برنامه درسی عمومی شامل موضوعات اصلی مانند علوم، ریاضیات، جغرافیا و زبان پیروی می کنند. اگر تعجب می کنید که برنامه مونته سوری چگونه کار می کند ، این برنامه یادگیری خودگردان، نظم و استقلال را در اولویت قرار می دهد. مربیان مواد و طرح‌های کلاسی را به بچه‌ها ارائه می‌کنند. این بدان معناست که کودکان یاد می گیرند که در نظم بخشیدن به خود مبتکرانه باشند، که در رشد پتانسیل آنها حیاتی است.

مدارس رجیو امیلیا به برنامه درسی خاصی پایبند نیستند. در عوض، معلمان هیچ برنامه درسی مشخصی برای آموزش دانش آموزان هر روز ندارند. این رویکرد بر پروژه هایی متمرکز است که علایق کودکان را برجسته می کند.

مدارس والدورف بیشتر بر پتانسیل تمرکز دارند تا سیستم آموزشی. این رویکرد معتقد است که هر کودک دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در حال حاضر در درون خود است. والدورف از رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی برای تقویت مهارت ها و ویژگی های کودک استفاده می کند.

ثبت نام فرزند خود در هر یک از این برنامه ها فرصت های رشد جامعی را فراهم می کند که او را برای زندگی آماده می کند.

به علاقه آنها توجه کنید

اگر متوجه شدید که فرزندتان به یک مهارت یا سرگرمی علاقه نشان می دهد، به آن توجه کنید. آنها ممکن است در مورد موضوعی مانند زبان، تربیت بدنی، موسیقی، تاریخ یا جغرافیا زیاد صحبت کنند. یا ممکن است دوست داشته باشند در فعالیت های فوق برنامه شرکت کنند تا مهارت های خود را به نمایش بگذارند.

موارد مورد علاقه فرزند شما گاهی نشان دهنده استعداد برای چیزی خاص است. به عنوان مثال، اگر کودک شما عاشق خواندن و نوشتن داستان است، ممکن است علاقه داشته باشد که روزی نویسنده شود. یا شاید آنها ورزش را دوست دارند و ساعت ها بعد از کلاس به انجام آن می پردازند. اگر چنین است، ممکن است وقتی بزرگ شوند پتانسیل تبدیل شدن به یک ورزشکار ستاره را داشته باشند.

بنابراین، بهتر است برای حمایت از آنها و علایقشان وقت بگذارید. شما می توانید آنها را در حالی که در رویدادهای سراسر مدرسه اجرا می کنند تشویق کنید. به همین ترتیب، پس از هر دستاورد، با نشانه های جزئی به آنها پاداش دهید. فقط نشان دادن اینکه به آنها اهمیت می دهید باعث می شود آنها احساس کنند مهم هستند . این تصدیق عزت نفس آنها را افزایش می دهد و آنها را بیشتر به سمت عظمت ترغیب می کند!

فرصت هایی برای کاوش فراهم کنید 

رشد کودک نیز به فرصت هایی بستگی دارد که در اختیار آنها قرار می گیرد. وقتی آنها را در معرض راه هایی برای تحریک علایقشان قرار می دهید، می توانند مهارت های خود را کشف کنند. همچنین به آنها اجازه می دهد تا بیشتر در مورد خود کشف کنند و راه را برای رشد خود می پردازند.

یکی از راه‌های ارائه فرصت‌ها به کودکان، ثبت نام آنها در کارگاه‌های مختلف است. کلاس های مهارتی شامل رقص، آواز، نقاشی، نواختن آلات موسیقی یا بازیگری است. اگر کودک شما دوست دارد کانال های حیات وحش تماشا کند، سعی کنید از باغ وحش محلی دیدن کنید. در آنجا، آنها می توانند با حیوانات ارتباط مستقیم داشته باشند.

به دنبال یک باشگاه ورزشی در نزدیکی باشید که دروس فعالیت های مختلف مانند شنا و ژیمناستیک ارائه می دهد. کودک شما ممکن است از این فعالیت ها لذت ببرد و با تمرین، خودکارآمدی و نظم و انضباط خود را بهبود بخشد.

نحوه تعامل آنها با دیگران را تماشا کنید

نحوه معاشرت کودک شما نیز نشان دهنده توانایی اوست. اگر فرزند شما مهارت های ارتباطی عالی داشته باشد، می تواند به یک مدیر فروش با عملکرد بالا یا یک متخصص روابط عمومی تبدیل شود. بنابراین، اگر متوجه شدید که فرزندتان تعامل با دیگران را دوست دارد، او را به رویدادهای اجتماعی بیاورید.

برای مثال، می توانید آنها را تشویق کنید که به کلیسا یا فعالیت های اجتماعی بپیوندند. به همین ترتیب، آنها را به اردوهای تابستانی بفرستید تا در هنگام ملاقات با دوستان جدید، در مورد کار گروهی بیشتر بیاموزند. همچنین می توانید آنها را تشویق کنید که به باشگاه های مناظره بپیوندند تا مهارت های ارتباطی و تفکر خلاق خود را تقویت کنند.

هر کودکی این پتانسیل را دارد که یاد بگیرد و به بهترین شکل خود رشد کند. چالش این است که والدین آنچه را که فرزندشان در درون خود حمل می کند، شناسایی و توسعه دهند. نکته کلیدی این است که از ویژگی ها و علایق کودک خود آگاه باشید. علاوه بر این، آموزش دوران کودکی بر تجربه یادگیری کودک شما تأثیر می گذارد و توانایی او را برای موفقیت در مسیر انتخابی خود افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید