تاخیر درنقاط عطف رشدی از دید جهانی: علائم، علل و درمان

تاخیر درنقاط عطف رشدی از دید جهانی:

علائم، علل و درمان

اصطلاح تأخیر توسعه جهانی (GDD) به زمانی اشاره دارد که کودک در یک یا چند نقطه عطف مانند مهارت های حرکتی، شناختی، اجتماعی ، گفتاری و غیره تاخیر می کند، گاهی اوقات ممکن است جسمی نیز باشد، هیچ دلیل واحدی برای این امر وجود ندارد، بلکه دلایل زیادی وجود دارد. کودکان مبتلا به این اختلال به راحتی مشاهده می شوند زیرا آنها متفاوت از کودکان عادی عمل می کنند. آیا تاخیر توسعه جهانی قابل درمان است؟

علائم تاخیر توسعه جهانی (GDD)

علائم مختلفی وجود دارد و بسته به شدت اختلال می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد، گاهی اوقات در نوزاد دیده می شود، اما در غیر این صورت در بچه های مدرسه ای دیده می شود. شایع ترین علائم به شرح زیر است:

  • ضریب هوشی پایین تر
  • کودکان مبتلا به GDD نمی توانند منطقی فکر کنند یا مشکلات را حل کنند.
  • آنها قادر به انجام کارهای روزمره مانند آموزش توالت رفتن یا لباس پوشیدن نیستند.
  • مشکل یادگیری در مدرسه: کودکان دیگر وقتی می توانند به راحتی یاد بگیرند کودک مبتلا به GDD نمی تواند با آن کنار بیاید.
  • فعالیت های عادی مانند غلت زدن، خزیدن، راه رفتن، نشستن و غیره در سن مناسب ایجاد نمی شود.
  • اگر از آنها خواسته شود که برای apple یک علامت را نشان دهند، حروف الفبای دیگری را نشان خواهند داد.
  • مشکل در برقراری ارتباط: سایر بچه‌های معمولی به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، اما بچه‌های GDD نمی‌توانند معاشرت کنند.
  • وقتی از آنها خواسته می شود به چیزهایی اشاره کنند، صحبت کردن یا پاسخ برایشان دشوار است یا طوری رفتار می کنند که انگار نشنیده اند یا بسیار ناچیز پاسخ می دهند.
  • فاقد تمام مهارت‌های اجتماعی: GDD با دیگران معاشرت نمی‌کند، آنها فاقد مهارت‌های تعاملی هستند و گاهی اوقات حتی پاسخ نمی‌دهند.

علل تاخیر توسعه جهانی (GDD)

برای ایجاد GDD هیچ علت واحدی وجود ندارد، در نهایت بسیاری از عوامل دیگر هم عامل بیولوژیکی و هم محیطی هستند که نمی تواند در مرحله خاصی از زندگی تأثیر بگذارد، اما قبل از تولد در طول فرآیند تولد یا بعد از تولد برخی از علل به شرح زیر است:

  • قبل از تولد: زمانی که بدن مادر در معرض داروها و مواد سمی دیگر، تولد قبل از بلوغ، عفونت قبل از زایمان یا خونریزی قرار می گیرد، بدن و ذهن ما مستقیماً به هم متصل می شوند. در تمام شرایط فوق جنین تحت تأثیر قرار می گیرد و رشد آن نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.
  • در هنگام تولد: هنگام زایمان، مراقبت از بسیاری از چیزها بسیار مهم است، زیرا این زمان برای کودک و همچنین مادر در طول زایمان بسیار مهم است، اگر ضربه به سر وجود داشته باشد یا برخی عفونت ها می توانند باعث مشکلات جدی یا GDD شوند.
  • پس از تولد: اگر نوزاد سالم باشد حتی پس از تولد در صورت آزار جسمی، ضربه، سوء تغذیه، کودک می تواند GDD را تجربه کند.

گاهی اوقات سابقه ژنتیکی یا خانوادگی نیز می تواند علت GDD باشد .

 

مراحل رشد اریک اریکسون بر رشد روانی-اجتماعی تمرکز می‌کند، جایی که فروید  رشد روانی جنسی را در نظر می‌گیرد ، در اینجا مراحل رشد اریک در Gdd در مقایسه با فروید بسیار واقعی است.

درمان تاخیر توسعه جهانی (GDD)

با این حال GDD را نمی توان به طور کامل بازیابی کرد، برخی از تکنیک های مفید برای کودک وجود دارد که کمی با تکنیک های عادی کودکان مطابقت دارد که در زیر ذکر شده است:

فیزیوتراپی: برخی ورزش‌ها به رشد توانایی حرکتی یا بهبودی از آسیب‌هایی که ممکن است باعث تاخیر شود کمک می‌کند.

کاردرمانی: این درمان بر مهارت های انطباقی مانند مهارت های حسی، حرکتی یا تکمیل سایر وظایف عملکردی تمرکز دارد.

ارزیابی مجدد: همانطور که کودک بزرگتر می شود می تواند تحت ارزیابی خاصی قرار گیرد، ارزیابی مجدد به شناسایی علت و ارائه تشخیص دقیق تر کمک می کند.

گفتار درمانی: یکی از مفیدترین تکنیک هایی است که به کودک می آموزد تا نیاز خود را بیان کند و یک مکالمه اساسی داشته باشد و این ممکن است به آنها کمک کند تا احساس کنند می توانند مانند یک بچه عادی صحبت کنند.

آموزش ویژه در دوران اولیه کودکی: سازمان های غیردولتی، پیش دبستانی یا مهدکودک های مختلفی وجود دارند که آموزش های ویژه ای را برای کودکان عقب افتاده با هدف یکسان برآورده کردن نیازهای اولیه کودک ارائه می دهند.

علاوه بر درمان، کارهایی که می توانید برای رشد فیزیکی، شناختی، اجتماعی و اقتصادی در محیط کلاس انجام دهید:

  1. از گوش دادن فعال استفاده کنید
  2. حواس پرتی را به حداقل برسانید
  3. از ابزارها و کتاب های مناسب سن استفاده کنید
  4. کار را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید
  5. از تصویر بزرگتر و واضح برای نشان دادن استفاده کنید
  6. از میز و صندلی اندازه کودک در کلاس استفاده کنید
  7. برای ایجاد حس در دست کودکان، اشیاء را در دستشان قرار دهید
  8. خیلی آهسته صحبت کنید تا کودکان کلمات را پردازش کنند
  9. برای درک مفاهیم به کودکان کمک کنید
  10. از فعالیت هایی استفاده کنید که شامل برش، چسباندن، طراحی و غیره است
  11. تا زمانی که کودکان در حال صحبت هستند صبور باشید، برای پاسخ دادن عجله نکنید
  12. فعالیت بدنی داشته باشید و کودکان را برای بازی، دویدن و کوهنوردی بیرون ببرید.
  13. برای بچه ها برنامه ای تنظیم کنید تا بتوانند مدیریت زمان را یاد بگیرند
  14. برای کلاس تعاملی تر، شرکت در کلاس را تشویق کنید
  15. هنگام غذا خوردن به کودک اجازه دهید از دست خود برای غذا خوردن استفاده کند تا بتواند ارتباط بین دست، غذا و ذهن را احساس کند.

در نتیجه GDD یک اصطلاح تحت اختلال رشد است که کودکان مبتلا به GDD می توانند یک زندگی عادی داشته باشند، بله، زمانی که درمان مناسب در زمان مناسب انجام شود و به موقع تشخیص داده شود تا زندگی بهتری را فراهم کند، اما هیچ درمان دائمی برای آن وجود ندارد، اما همانطور که در بالا ذکر شد، در صورت تجویز مناسب. درمان های فیزیکی، شناختی و آگاه ساختن والدین از این امر قابل عادی سازی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید