روانشناسی فوبیا!

روانشناسی فوبیا؟

سارا به قدری از مارمولک ها می ترسد که به شدت از آن رنج می برد. او آنقدر از آنها می ترسد که هر وقت یکی را می بیند از ترس شروع به داد و فریاد می کند و در کمترین زمان از محل فرار می کند و به همین دلیل از بیرون رفتن به مکان جدید یا دیدن پدربزرگ و مادربزرگش در روستا اجتناب می کند. او از زمانی که در کلاس سوم مارمولکی روی گردنش افتاد این ترس را داشت. سامیار نمی تواند به یاد بیاورد که چه زمانی یا چرا از پرواز ترسیده است. حتی ماه گذشته او فرصت رفتن به خارج از کشور را رد کرد زیرا این سفر شامل سفر با هواپیما بود و او به شدت از ارتفاع وحشت داشت. هم سامیار و هم سارا آنقدر خجالت می کشند که به کسی در مورد ترس یا ضعف خود بگویند. اما، آنها نمی دانند که مشکلی قابل درمان دارند. بیشتر فوبیاها قابل مدیریت و درمان هستند.

فوبیا چیست؟

بسیاری از مردم در حالی که از ارتفاعی خوب به پایین نگاه می کنند احساس تنش و وحشت می کنند و برخی با دیدن یک مار زنده در نزدیکی خود مطمئنا شوکه می شوند. اگرچه، عموماً مردم لزوماً از دیدن عکس‌های مار اجتناب نمی‌کنند و ممکن است هنگام تماشای ویدیویی از چتربازی شخصی احساس ترس نداشته باشند، اما فردی که فوبیا از مار یا ارتفاع دارد به دلیل ترس به فیلم‌ها یا عکس‌ها نگاه نمی‌کند. اجتناب از یک مار زنده منطقی است اما اجتناب از تصویر مار چنین نیست، اما ترس شدیدی است که به نام فوبیا شناخته می شود. فوبیا یک ترس غیرمنطقی و مداوم از چیزی است که در آن “چیزی” می تواند اشیاء یا موقعیت های خاص باشد یا ممکن است شامل تعاملات اجتماعی باشد. ترس باید در زندگی فرد تداخل منفی داشته باشد تا به عنوان یک فوبی واقعی در نظر گرفته شود. در فوبیا وقتی در معرض ترس خود قرار می گیریم یک واکنش عاطفی قوی مانند اضطراب و استرس شدید داریم که بر ما تأثیر منفی می گذارد.

چه چیزی باعث فوبیا می شود؟

علت دقیق فوبیا هنوز ناشناخته است، اما برخی از محققان بر این باورند که ممکن است آن را با ارتباط چیزهایی که می توان به دلیل داشتن تجربه آسیب زا یا ناراحت کننده با آن ایجاد کرد، توصیف کرد. با گذشت زمان، این ترس در افکار ما ظاهر می شود و به همین دلیل فرد از شیء اجتناب می کند و این اجتناب مداوم از شیء یا موقعیت ترسناک، فوبیا را ایمن نگه می دارد. مثال. کودک خردسالی که توسط سایر همکلاسی‌هایش تحقیر می‌شود، در بزرگسالی بیشتر مستعد ابتلا به فوبیای اجتماعی است یا کودک خردسالی که در حین سخنرانی یا ارائه عمومی تجربه بدی داشته است ممکن است از مردم بترسد و در آینده به دلیل تجربیات منفی و تفکر فاجعه آمیز در اوایل زندگی او ممکن است تصور کند که همه معتقدند “او احمق است”، “او نمی تواند کاری انجام دهد”، “او حتی نمی داند چگونه سخنرانی کند”، چنین افکار منفی و فرضیات بی اساس به شدت مسئول تبلور چنین ترسی هستند. فوبیا..

انواع فوبیا چیست؟ در زیر به تعداد کمی اشاره شده است:

فوبیای اجتماعی/اختلال اضطراب اجتماعی: فوبیای اجتماعی با ترس و خجالت در برخورد با دیگران مشخص می شود. این ترس از صحبت در جمع / ارائه یا ترس از معاشرت با یک دسته از افراد با هم است. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است در هنگام حضور در جمع یخ بزنند یا احساس عصبی شدن کنند و همچنین علائمی مانند اضطراب شدید، سرخ شدن شدید، در حین صحبت کردن با افراد زیادی را نشان دهند. این ترس‌ها معمولاً در اوایل کودکی ایجاد می‌شوند و ممکن است در نوجوانی به فوبیا تبدیل شوند.

آگورافوبیا: این اصطلاح از یک نام یونانی گرفته شده است که به معنای واقعی کلمه “ترس از بازار” است، یعنی ترس از مناطق باز. فرد معمولاً از بیرون رفتن در یک مکان عمومی که فرار از آن دشوار است می ترسد. چنین فوبیایی گاهی اوقات در بیمارانی که حملات پانیک مکرر دارند یا افرادی که تشنج دارند دیده می شود زیرا نمی خواهند هنگام حمله یا تشنج در دنیای بیرون خجالت بکشند. بنابراین، آنها دوست دارند در خانه خود بمانند و از شرکت در فعالیت یا کاری که مستلزم بیرون رفتن از خانه است اجتناب کنند.

فوبیای خاص: ترس از اشیا یا موقعیت های خاص است. برخی از فوبیای خاص رایج در زیر ذکر شده است:

  • بیگانه هراسی: ترس از غریبه ها.
  • Necrophobia: ترس از مرگ/ چیزهای مرده.
  • آکروفوبیا: ترس از ارتفاع.
  • کلاستروفوبیا: ترس از فضاهای محدود (محدود یا کوچک).
  • هرپتوفوبیا: ترس یا بیزاری از خزندگان معمولاً مارمولک یا مار.
  • تریپانوفوبیا: ترس از تزریق.

چگونه فوبیای خود را به طور طبیعی در خانه مدیریت کنیم؟

استراتژی‌های ذهن آگاهی و تکنیک‌های تمدد اعصاب می‌توانند در یادگیری تحمل استرس و اضطراب واقعا مفید باشند. یوگا نیز می تواند به مقابله با آنها کمک کند.

اضطراب اجتماعی را می توان با تمرین تنفس عمیق و تمرکز بر خود به جای مخاطب مدیریت کرد. برای شما بسیار مهم است که درک کنید که مردم همیشه نظرات متفاوتی در مورد شما خواهند داشت، اما نظر شما در مورد خودتان، تصویر شما از خود مهمترین چیزی است که واقعاً مهم است.

به یک گروه بپیوندید یا از خانواده یا دوستان خود کمک بگیرید تا با بدترین ترس خود روبرو شوید. این واقعاً به شما کمک می کند که عزیزتان در کنار شماست، می توانید سعی کنید با آنها مقابله کنید و با گذشت زمان و تمرین، ممکن است ترس شما کاهش یابد. به عنوان مثال، اگر از سگ ها می ترسید، می توانید سعی کنید با حمایت عزیزتان با یکی از آنها روبرو شوید و به مرور زمان فاصله را کم کنید و زمانی شاد خواهد بود که کمترین فاصله بین شما و یک سگ دوست وجود دارد.

در مورد ترس های خود با عزیزتان آشکارا صحبت کنید زیرا کسی که ما را دوست دارد همیشه ما را درک می کند.

زمانی که این ترس ها یا فوبیا شروع به تأثیر شدید بر زندگی و عملکرد روزانه شما کردند. مواجهه درمانی و رفتار درمانی به عنوان موثرترین درمان فوبیا در نظر گرفته می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید