سلامت روان زنان خانه دار

سلامت روان زنان خانه دار

 

زنان شاغل در خانه نقش مهمی در اداره خانه یا حمایت از کودکان و سالمندان و مراقبت از آنها ایفا می کنند و نقش فعالی در شکل دادن به جامعه دارند. از این رو مهم است که از سلامت روان آنها مراقبت شود. آنها اغلب با مسائلی روبرو می شوند که نیاز به توجه ویژه دارند. WHO یعنی سازمان بهداشت جهانی مطالعه‌ای انجام داد که نشان داد در مقایسه با مردان، زنان احتمالاً اضطراب و افسردگی بیشتری را تجربه می‌کنند. این واقعیت به ویژه در مورد زنانی که یک خانواده را اداره می کنند صادق است. آنها مستعد مواجهه با ناامنی مالی و انزوای اجتماعی هستند.

چالش ها

برخی از مشکلات رایجی که بر سلامت روان آنها تأثیر می گذارد:

انزوای اجتماعی: زنان برای مدت طولانی تری در خانه تنها می مانند. حتی برخی از آنها فرزندان کوچک و بزرگی دارند که باید از آنها مراقبت کنند. این در نهایت می تواند باعث شود که آنها از دنیای بیرون احساس تنهایی و انزوا کنند، نمی توانند به خوبی با جامعه ارتباط برقرار کنند و احساس افسردگی میکنند.

مالی: اکثر زنان خانوارها دستمزد نمی گیرند یا منبع درآمدی ندارند یا شغلی دارند که در آن حقوق کمتری دریافت می کنند که به نوبه خود منجر به افزایش استرس و اضطراب مالی می شود

تأثیر:

سلامت روان نقش بسزایی در رفاه زنان خانه دار دارد. افراد مبتلا به بیماری های روانی بیشتر در معرض مشکلات سلامتی از جمله دیابت و سکته مغزی قرار می گیرند و در حالت شدیدتر منجر به بیماری قلبی نیز می شود. آنها همچنین عدم تعادل عاطفی بیشتری را تجربه می کنند و می توانند رفتارهای پرخطر داشته باشند و درگیر عمل آسیب رساندن به خود و سوء مصرف مواد شوند. سلامت روان بر توانایی آنها در اداره امور خانواده نیز تأثیر می گذارد. زنانی که از افسردگی رنج می برند کمبود انرژی دارند و برای انجام کارهای خانه یا مراقبت از فرزندان و خانواده خود بی انگیزه هستند. افراد مبتلا به اضطراب در معاشرت با مشکل مواجه می شوند که منجر به مشکل در مدیریت روابط با دوستان و خانواده می شود.

سلامت روان

آگاه سازی زنان خانه دار از وضعیت سلامت روان و تأثیر آن بر بهبود زندگی آنها بسیار مهم است. برخی از اقدامات را می توان برای افزایش آگاهی انجام داد مانند:

افزایش آگاهی: آگاهی در مورد سلامت روان واقعاً مهم است و مسائل مربوط به آن باید برای زنان خانه دار و خانواده آنها به خوبی درک شود. استفاده از کمپین‌های آموزشی، ایجاد گروه‌های حمایتی، و برگزاری سمینارها و وبینارها از جمله اقدامات کوچکی است که می‌تواند در افزایش آگاهی تأثیر مفیدی داشته باشد.

دسترسی به مراقبت‌های بهداشت روان: باید تمرکز ویژه‌ای بر سلامت روان زنان خانه دار باشد، دولت‌ها و سایر ذینفعان باید بودجه خدمات بهداشت روان را افزایش دهند. نیاز مبرمی به گسترش نیروی کار بهداشت روان و دسترسی بیشتر به این خدمات وجود دارد.

حمایت کردن

جوامع و خانواده ها نیز می توانند از زنان خانه دار به روش های زیر حمایت کنند:

حمایت عاطفی: گوش دادن به آنها بدون هیچ گونه قضاوتی. چند کلمه تشویق کننده بگویید و چند ساعتی را با آنها سپری کنید.

کمک: می توان با کمک به آنها در کارهای روزمره مانند کارهای خانه، مراقبت از کودکان یا افراد مسن، یا کارهای عملی مرتبط، از آنها حمایت کرد. خانواده ها و جوامع نیز می توانند با فراهم کردن زمان کافی برای استراحت با آنها ارتباط برقرار کنند.

کمک حرفه ای: زنان خانه دار که از مشکلات سلامت روان رنج می برند باید به دنبال مراقبت و کمک حرفه ای باشند و باید از متخصصان بهداشت روان دارای مجوز حرفه ای کمک بگیرند. خانواده ها و جوامع نیز می توانند با فراهم کردن شرایط در طول مدت، به زنان خانه دار کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید