مورد واکسن آنفولانزا در سال جاری

هر آنچه که باید در مورد واکسن آنفولانزا در سال جاری بدانید

فصل آنفولانزا از اکتبر تا مه ادامه دارد و مراکز کنترل بیماری و آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کنند که کودکان بالای ۶ ماه در برابر آنفولانزا واکسینه شوند. چرا؟ آنفولانزا فقط یک سرماخوردگی بد نیست. این یک بیماری کشنده و بسیار مسری است که بیشترین آسیب را به کودکان وارد می کند. بهترین راه برای محافظت از خود و خانواده تان در برابر آنفولانزا (آنفولانزا) تزریق واکسن آنفولانزا هر ساله است. برای کمک به درک بهتر علت، به برخی از سوالات شما در مورد واکسن آنفولانزا پاسخ می دهیم.

چرا فرزندم امسال باید واکسن آنفولانزا بزند؟

در حالی که همیشه دریافت واکسن آنفولانزا برای همه افراد ۶ ماهه به بالا مهم بوده است، امسال با توجه به حضور مداوم COVID-19، مسلماً اهمیت بیشتری دارد. آنفولانزا و COVID-19  علائم مشابهی ایجاد می کنند  و اگر فرزند شما به اندازه کافی بدشانس باشد که هر دو را همزمان بگیرد، ممکن است دوره بدتری از بیماری داشته باشد زیرا بدنش سعی می کند با هر دو مبارزه کند. علاوه بر این که هر دو ویروس باعث مشکلات ریوی و مشکلات تنفسی می شوند، در موارد نادر، هر دو ویروس آنفولانزا و کووید می توانند باعث حملات قلبی ناگهانی و تهدید کننده زندگی شوند.

فرزند من به چند دوز واکسن آنفولانزا نیاز دارد؟

  • اکثر کودکان ۶ ماهه و بزرگتر امسال به ۱ واکسن آنفولانزا نیاز دارند.
  • اگر کودک شما ۶ ماه تا ۸ سال دارد و هرگز واکسن آنفولانزا نزده است یا هرگز سری ۲ دوز واکسن آنفولانزا را نخورده است، به ۲ واکسن به فاصله ۴ هفته نیاز دارد.

چه زمانی کودک من باید علیه آنفولانزا واکسینه شود؟

برای کودکانی که تنها به یک دوز واکسن آنفولانزا نیاز دارند، سپتامبر و اکتبر معمولا زمان مناسبی برای واکسینه شدن هستند. در حالت ایده آل، همه باید تا پایان اکتبر واکسینه شوند.

اگر کودک شما به دو دوز واکسن آنفولانزا نیاز دارد، باید اولین دوز را به محض در دسترس قرار گرفتن واکسن دریافت کند. دوز دوم باید حداقل چهار هفته پس از نوبت اول داده شود.

آیا دریافت واکسن آنفولانزا فرزند من را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید-۱۹ قرار می دهد؟

خیر. واکسن آنفولانزا کودک شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید-۱۹ قرار نمی دهد، اما از ابتلای او به کووید-۱۹ نیز جلوگیری نمی کند.

آیا کودک من می تواند COVID-19 را از واکسن آنفولانزا دریافت کند؟

نه. فرزند شما COVID-19 را از واکسن آنفولانزا دریافت نمی کند. دوز واکسن آنفولانزا حاوی ویروس کرونا نیست. حاوی ویروس آنفولانزای غیرفعال یا پروتئین‌های ویروس آنفولانزا است، به این معنی که دریافت واکسن آنفولانزا باعث نمی‌شود شما یا فرزندتان به آنفولانزا مبتلا شوید یا آزمایش COVID-19 یا هر نوع ویروس دیگری مثبت باشد.

آیا تزریق همزمان واکسن آنفولانزا و واکسن کووید-۱۹ برای فرزندم بی خطر است؟

بله، تا زمانی که فرزند شما واجد شرایط دریافت  واکسن آنفولانزا  و  واکسن کووید-۱۹ باشد، تجویز آنها با هم بی خطر است.

آیا واکسن آنفولانزا بهتر از غبار آنفولانزا است؟

خیر. هر دو نسخه واکسن آنفولانزا به یک اندازه در محافظت در برابر ویروس آنفولانزا موثر هستند. با این حال، والدین باید در مورد اینکه کدام واکسن آنفولانزا برای فرزندشان توصیه می شود، با پزشک اطفال خود صحبت کنند. کودکان برای دریافت واکسن اسپری بینی باید حداقل ۲ سال سن داشته باشند. اسپری بینی آنفولانزا برای افرادی که مشکلات ریوی مزمن مانند آسم دارند یا برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه نمی شود.

آیا کودک من می تواند آنفولانزا را از طریق واکسن آنفولانزا دریافت کند؟

خیر، واکسن آنفولانزا نمی تواند باعث آنفولانزا شود. واکسن های آنفولانزا در حال حاضر با ویروس های واکسن آنفولانزا که کشته شده اند (غیرفعال شده) و در نتیجه عفونی نیستند یا با پروتئین های ویروس واکسن آنفولانزا ساخته می شود. اسپری بینی با ویروس های ضعیف (ضعیف شده) آنفولانزا ساخته می شود و نمی تواند باعث آنفولانزا شود. این ویروس‌های ضعیف شده با سرما سازگار هستند، به این معنی که آنها فقط در دماهای سردتر در بینی ایجاد عفونت می‌کنند. ویروس ها نمی توانند ریه ها یا سایر مناطق گرم را آلوده کنند.

گزارش‌های مربوط به بیماری پس از واکسن آنفولانزا معمولاً به دلیل عوارض جانبی واکسن یا بیماری‌های ویروسی نامرتبط است که در طول سالی که واکسن آنفولانزا تجویز می‌شود نیز در گردش هستند. عوارض جانبی معمول واکسن آنفولانزا شامل درد (در صورت تزریق واکسن آنفولانزا)، احتقان (در صورت تزریق اسپری بینی)، سرفه، تب، بدن درد، سردرد و خستگی است. عوارض جانبی جدی نسبت به عوارض شدید آنفولانزا نادر و کمتر شایع است.

من واکسن آنفولانزا زدم و هنوز آنفولانزا گرفتم! چرا؟

دانشمندان با تهیه واکسن آنفولانزا پیش‌بینی می‌کنند که چه گونه‌هایی در سال بعد در گردش خواهند بود. در بیشتر سال‌ها، این پیش‌بینی‌ها منجر به واکسن آنفولانزا می‌شود که محافظت قابل‌توجهی را ارائه می‌کند، اما هنوز این احتمال وجود دارد که شما یا فرزندتان به سویه‌ای مبتلا شوید که در واکسن گنجانده نشده است.

هدوی، #همیار_رشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید